
Termíny webináře
- prosinec 2020
- leden 2021
* Vzhledem k současným opatřením budou kurzy probíhat ve formě webinářů. Podrobnosti brzy dodáme.
Jiné tváře ve školách
Kurz si klade za cíl seznámit pedagogické pracovníky občanské nauky/základů společenských věd a také výchovné poradce a metodiky prevence s problematickou zdvořilosti, tedy s typologií vztahů, jež může jeden udržovat s druhým. Na praktických příkladech ukážeme, jak lze pracovat se vstřícností a zdvořilostí, jak žáky vést ke vzniku přívětivého školního klimatu. Zaměříme se na metodické vedení, jak úspěšně pracovat s jinak pragmaticky orientovanými jedinci i jinak hovořícími žáky z různých kulturních prostředí.
Typ kurzu: kreativní dílna + přednáška; práce ve skupinách i individuálně, zážitková pedagogika
Podrobnosti:
Kurz si klade za cíl seznámit pedagogické pracovníky občanské nauky/základů společenských věd a také výchovné poradce a metodiky prevence s problematikou zdvořilosti, tedy s typologií vztahů, jež může jeden udržovat s druhým. Vzájemné zacházení by se mělo stát součástí výuky těchto společenskovědních předmětů, především v těch školách, kde dochází k multikulturní dynamice. Měla by se stát součástí profesní vybavenosti výchovných poradců a metodiků prevence, kteří pracují s třídními kolektivy.
Cizost je ve školách chápána různě, neexistují přesně dané definice cizosti a různosti. Každý ji pociťuje po svém dle jeho životní zkušenosti. Cizost, vstřícnost a zdvořilost by měla stát součástí působení pedagogických pracovníků vůbec.
Cizost nelze ze školního prostředí odstranit, lze ji jen přijmout, a k tomu je potřeba pracovat s třídním kolektivem, ve sborovně, v rámci školního poradenského pracoviště. Vstřícnost a zdvořilost mají různé projevy, jsou různě stratifikovány v různých kulturách. České prostředí je specifické, proto se účastníci kurzu dozvědí zejména o něm, aby pak následně mohli z hlediska českého vnímání pochopit druhého jako jiného, pomoci mu se do domácího prostředí integrovat. Tato součást vztahovosti v české pedagogice zcela chybí, není zpracována z hlediska metodologického.
Pokud není cizost a práce s ní součástí dovednostní výbavy pedagogického pracovníka, může se stát problémem, který vyústí v šikanu, nevhodné chování, nesprávné zacházení s druhým, může vzniknout sociálně patologické prostředí.
Na praktických příkladech bude ukázáno, jak lze pracovat se vstřícností a zdvořilosti, jak ji lze pěstovat za vzniku přívětivého školního klimatu. Jak úspěšně pracovat s jinak pragmaticky orientovanými jedinci, jinak hovořícími žáky, pocházejícími z různých kulturních prostředí. Jak je integrovat, jak se postarat o jejich okolí, aby bylo na cizost orientováno pozitivně.
Kurzem "Tváře" provedou účastníky dva lektoři: jeden se bude zaměřovat na specifika cizosti a tváře, na různě specifické strategie vnímání světa u cizinců, kteří přicházejí do české školy, budou zdůrazněna jejich očekávání a to, co je může v české škole překvapit, čemu nemohou rozumět a co tedy nemohou přijmout za vlastní, pokud se s nimi nebude pracovat. Druhý lektor provede účastníky samotnou aktivitou uvolňování napětí a strachu z komunikace, bude ukazovat na strategické hry a společné aktivity, které povedou k integraci.
Obsah webináře:
První část
-
Bezprostřednost a determinismus jako protiklady nastavení žáka - typy očekávaného chování, způsoby jednání, chování, možné konflikty ve třídě, jak jim předcházet
-
Důvěra a nedůvěra jako protiklady nastavení žáka - typy chování, způsoby vnímání druhého, konfliktní chování, řešení, prevence těchto situací
-
Teritoriální chování u žáků - přivlastňování cizích věcí, demolice a špatné zacházení se školním majetkem, osobní bublina, různost v postojích a přiblížení k druhému; návrhy řešení situací, prevence
-
Nácvik empatie - inkluzivní a exkluzivní přístup k žákovi, vyvážení obou principů, nácvik komunikačních strategií vůči žáku/žákům ve třídě
Druhá část
-
Kultura třídy individualistická vs. kultura třídy kolektivistická - vyvážení obou principů, typy činností pro podporu jednoho i druhého principu, možnost využití her při nácvik, jak být spolu; kolektivní hry pro nácvik toho, jak být sám sebou a přinášet do skupiny hodnotu; emergentní vlastnosti jednotlivců uspořádaných do skupiny
-
Vztahy komplementární a vztahy kontrární - typologie vztahů mezi žáky, mezi žáky a učiteli, mezi rodičem a učitelem; projevy invaze a neinvaze, jak probudit u žáků společenský zájem o druhého? Jak odstranit společenskou nevšímavost?
-
Diskuze, řešení konfliktních situací, sdílení příkladů dobré praxe, příprava souhrnného materiálu, vyhodnocení
Vedení semináře
-
Účastníci zhlédnou úvodní video
-
V druhém setkání si rozeberou jednotlivé kreativní části, a to na základě nabídky z jejich strany i dle potřeb celé skupiny
-
Jednotlivé úkoly budou učitelé konzultovat s garantem kurzu samostatně po domluvě ve sdílené konferenční platformě
-
Po splnění zadané práce bude účastníkům vystaven certifikát dokládající získanou dovednost práce s audiotextem ve školním prostředí
Info:
Forma: zážitková pedagogika, přednáška, workshop, praktické činnosti
Vzdělávací cíl:
-
Učitel se orientuje v dynamice třídního kolektivu, který je složen z individualit - Učitel dynamizuje skupinu, ukazuje na lidství, na jinakost, na multikulturalitu, kterou je potřeba přijímat
-
Učitel zná obsah pojmu vstřícnost, její projevy, dokáže porozumět tomu, když je vstřícnost porušena, respektuje druhého v jeho individualitě
-
Učitel vede žáka ke kreativní práci na své vlastním sebepojetí (nové sebepojetí žáka je pro mnohé otevření nových horizontů)
-
Učitel vede žáka k sebeprezentaci
-
Učitel vede žáka ke kritickému myšlení o sobě samém i o druhých, může motivovat žáka ke konstruktivnímu vnímání společenské skutečnosti - Učitel vede žáka k rozvoji komunikačních schopností a dovedností o tom, co prožívá, jak současnost vnímá
-
Kurz povedou dva odborníci na vztahové situace v prostředí české školní třídy; budou odkazovat na vlastní pedagogickou zkušenost opřenou o teoretické poznání principu tváře, která se ve společenském prostoru zjevuje. Účastníci rozděleni do dvou skupin, u nichž se budou lektoři střídat
Cena: 2800,-
Rezervace a platba
1. Na seminář se můžete přihlásit vyplněním závazného formuláře.
2. Kurz lze hradit z rozpočtu školy jako Další vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditované MŠMT.
3. Po vyplnění Vás budeme kontaktovat s potvrzením objednávky.
4. Fakturu zašleme ekonomickému referentovy na Vaší školy.
5. Storno podmínky:
-
Účastnický poplatek za seminář je nevratný.
-
Místenky jsou přenositelné, může je místo Vás využít někdo jiný,
tzn.: náhradník. Stačí nahlásit jeho jméno, telefon a e-mail.