
Termíny webináře
- prosinec 2020
- leden 2021
* Vzhledem k současným opatřením budou kurzy probíhat ve formě webinářů.
Audiokniha jako podpora čtenářství
Kurz bude koncipován tak, aby byl podest vnímán pedagogickou veřejností jako prostředek k podpoře čtenářství všeobecně (nejen pro potřeby předmětu český jazyk a literatura), tj. pro práci s odborným i populárně-naučným textem napříč dalšími výchovně-vzdělávacími předměty či vědními obory. Metodická aktivita vyplní zhruba čtyři týdny vyučování českého jazyka. Jedná se o velmi atraktivní typ projektového učení, které vychází z podstaty kritického myšlení. Kurz bude veden tak, aby účastníci kurzu sdíleli příklady dobré praxe a podíleli se na přípravě podkladů vzájemného sdílení.
Typ kurzu:
kreativní dílna + přednáška; práce ve skupinách i individuálně, zážitková pedagogika
Podrobnosti:
„Audiokniha“ je moderní způsob přístupu k vyučování českého jazyka a literatury, který úzce souvisí s podporou čtenářství. Audiokniha jako aktivita či vzdělávací princip poskytuje celou řadu výhod pro učitele českého jazyka i pro žáky. Konkrétně rozebereme jednu audioknihu, na jejímž základě lze výrazně motivovat žáky k četbě na jedné straně, a na straně druhé lze prostřednictvím této aktivity zabezpečit celou řadu cvičení, která z poslechu vycházejí.
Na našem vzdělávacím programu „Audiokniha“ lze ukázat, jak je možno žáky hodnotit, jak je seznamovat s novými jevy, jak je naučit interpretovat mluvené slovo, jak je vybavit dovednostmi, které jsou potřeba v moderním světě videí a manipulovaného mluveného slova.
Poslech v hodinách českého jazyka je aktivitou zcela ojedinělou, kterou učitelé opomíjejí a která by se přesto mohla stát základním předpokladem pro výchovu žáka jako čtenáře či maturanta s „dobře postaveným seznamem četby“.
Zaměříme se na poslech jako dovednost, jež se většinou v současnosti ještě stále soustřeďuje pouze do výuky cizích jazyků, nicméně nové technologie a módní trend ukazují, že podcast se stává základním předpokladem pro práci s jakýmkoliv textem a audio je v současnosti médiem, které je u mladé generace preferováno.
Kurz bude koncipován tak, aby byl podcast vnímán pedagogickou veřejností jako prostředek k podpoře čtenářství všeobecně (nejen pro potřeby předmětu český jazyk a literatura), tj. pro práci s odborným i populárně-naučným textem napříč dalšími výchovně-vzdělávacími předměty či vědními obory.
Podcast vede k rozvoji interpretačního mechanismu, diskuse, kritického myšlení, motivace k dalšímu procesu učení. Rozvíjí schopnost mluvení a komunikace, neboť nabízí mluvní vzor (výslovnostní, gramatický i stylistický, věcný, argumentační). Nemusí nutně nahrazovat psaný text, ale může jej doplňovat. Může vést jako motivační faktor k následné motivaci k čtení psaného textu.
Účastníci kurzu si s sebou odnesou do svých škol vypracovanou metodiku vycházející z jedné audioknihy.
Audiokniha je metodickou aktivitou, kterou mohou vyplnit učitelé českého jazyka zhruba čtyři týdny vyučování českého jazyka. Jedná se o velmi atraktivní typ projektového učení, které vychází k podstaty kritického myšlení. Projektem audiokniha provedou účastníky dva lektoři: jeden se bude zaměřovat na specifika textu z hlediska jazykového a literárního vzdělávání, druhý lektor provede účastníky mezipředmětovými vztahy a průřezovými tématy.
Dojde k ucelené interpretaci literárního díla, nikoliv pouze na základě ukázky v čítance či v pracovním listu, což považujeme za klíčové pro motivaci ke čtenářství.
Každá dílčí tematická oblast, jež je uvedena v podrobném rozpisu níže, bude vedena tak, aby účastníci kurzu sdíleli příklady dobré praxe a podíleli se na přípravě podkladů vzájemného sdílení. Jde o teoretický i praktický kurz s dílnou zaměřenou na vypracování metodických a didaktických podpůrných materiálů.
V závěru si všichni účastníci odnesou na své školy vytištěnou sadu konkrétních cvičení s doprovodnými texty, které budou obsahovat již předem připravený projekt, jež mohou po svém návratu do školy okamžitě uskutečnit.
Obsah webináře:
Šest hodin poslechu
-
Účastníci kurzu se zaměří na poslouchané podcasty poté, co je jim přidělena role v kreativním pracovním týmu
-
Po každé odposlouchané části následuje hodina kreativní práce - vytváření učebního materiálu (v elektronické podobě) vycházejícího charakteristiky podcastu
-
Učitel se zaměří na rozvoj dovednosti poslechu s porozuměním, a na tomto základě povede žáky k interpretaci slyšeného obsahu, rozvoji dovednosti mluvení a diskuze v širším posluchačském publiku
-
Podstatou celého kurzu je vytvořit takový materiál, jenž bude odpovídat na otázky současnosti v souvislostech s interdisciplinárním přesahem
Šest hodin kreativní práce
-
Učitel bude vycházet ze své zkušenosti, bude mu předěleno místo v Classroomu, do něhož bude svou práci ukládat
-
Práce bude součástí vzdělávacího programu, který se formou sdílení v kreativní dílně dostane na Vaši školu ve své komplexnosti
-
Veškeré činnosti budou vytvořeny jako variabilní, aby se daly přizpůsobit konkrétním požadavkům jednotlivých škol, jejich zaměření, online výuce i prezenčnímu vyučování
-
Významnou měrou se bude aplikovat práce s novými technologiemi - náměty pro práci s mobilním telefonem, grafickými programy atp.
-
Bude výhodné, když učitel opustí hranice svého předmětu (aprobace) a vykročí při přípravě materiálu ze školy do přirozeného lidského světa
Vedení semináře
-
Účastníci zhlédnou úvodní video
-
V druhém setkání si rozeberou jednotlivé kreativní části, a to na základě nabídky z jejich strany i dle potřeb celé skupiny
-
Jednotlivé úkoly budou učitelé konzultovat s garantem kurzu samostatně po domluvě ve sdílené konferenční platformě
-
Po splnění zadané práce bude účastníkům vystaven certifikát dokládající získanou dovednost práce s audiotextem ve školním prostředí
Info:
Forma:
- zážitková pedagogika, přednáška, workshop, praktické činnosti
Vzdělávací cíl:
-
Učitel českého jazyka dokáže koučovat svou třídu jako tým - Učitel českého jazyka je zdrojem zážitku
-
Učitel českého jazyka má čas na sledování posunu u svých žáků - Učitel českého jazyka má o žákových dovednostech komplexní představu - Učitel českého jazyka pracuje s novými technologiemi
-
Učitel českého jazyka vede žáky k četbě
-
Učitel českého jazyka je kreativní
-
Učitel českého jazyka se stává koučem třídního kolektivu
Cena:
-
2800,-
Rezervace a platba
1. Na seminář se můžete přihlásit vyplněním závazného formuláře.
2. Kurz lze hradit z rozpočtu školy jako Další vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditované MŠMT.
3. Po vyplnění Vás budeme kontaktovat s potvrzením objednávky.
4. Fakturu zašleme ekonomickému referentovy na Vaší školy.
5. Storno podmínky:
-
Účastnický poplatek za seminář je nevratný.
-
Místenky jsou přenositelné, může je místo Vás využít někdo jiný,
tzn.: náhradník. Stačí nahlásit jeho jméno, telefon a e-mail.